GenelÖne ÇıkanlarYalan ve İftiralar

Suriye’de işkence fotoları raporunun kaynağı tescilli sahtekar çıktı

Suriye’de yönetim tarafından işlenen savaş suçlarını belgelediği iddia edilen ve Katar tarafından finanse edilen raporun kaynağı olduğu belirtilen kişinin sahtekar olduğu bizzat Türkiye Dışışleri Bakanlığı tarafından duyurulmuştu.

Suriye yönetiminin 11 bin muhalifi sistematik olarak katlettiğini öne süren raporun kaynağının daha önce Türkiye Dışışleri Bakanlığı tarafından sahtekarlıkla suçlandığı ortaya çıktı.

Hükümete yakınlığı ile bilinen Star gazetesinde “Soykırımı o belgeledi” başlığıyla yayımlanan haberde, rapora dayanak olan 55 bin fotoğrafın Abdülaziz Cesim eş-Şalal tarafından ulaştırıldığı öne sürüldü. Star, Suriye yönetimine karşı militanları destekleyen Katar tarafından finanse edilen raporda “Sezar” kod adıyla anılan kaynağın “25 Aralık 2012’de yayınladığı bir video ile rejimden ayrıldığını duyuran Askeri Polis Komutanı Korgeneral Abdülaziz Şalal” olduğu iddiasını aktardı.

TESCİLLİ SAHTEKAR
Eş-Şalal 2012 yılının Aralık ayında taraf değiştirmiş ve militanların destekçisi bir diğer ülke olan Suudi Arabistan’ın televizyonu El Arabiya’da neden kaçtığını anlattığı bir video yayımlanmıştı. Videoda Şalal, “Askeri Polis Komutanı Tümgeneral” olduğunu iddia ediyor ve “rejimin katliamları nedeniyle taraf değiştirdiğini” iddia ediyordu. Uluslararası medyada geniş yer bulan ve “bugüne kadar taraf değiştiren en yüksek rütbeli kişi” olarak duyurulan Şalal’ın sahtekarlığı Türk Dışışleri Bakanlığı tarafından ortaya konulmuştu.

RAPOR ŞÜPHELİ, ZAMANLAMASI MANİDAR
Şalal’ın taraf değiştirmesinden dört gün sonra Hürriyet’den Uğur Ergan’a bilgi veren Dışışleri yetkilileri “İsmi aynı ama bu askerin rütbesi tümgeneral değil albay. Polis gücünün başında olduğuna dair henüz bir bilgi yok. New York Times’ta bu kişinin motosikletle dört saat süren tehlikeli bir yolculuk sonrası Türkiye’ye geldiği belirtiliyor. Henüz böyle bir bilgiye ulaşmış değiliz. Suriye Ordusu aleyhine konuşan kişinin kim olduğu araştırılıyor. Albay Cesim El-Şelal’le ilgili verebileceğimiz tek sağlıklı bilgi Cilvegözü’nden Türkiye’ye giriş yaptığı ve Suriyeli asker mültecilerin kaldığı Apaydın Kampı’na yerleştiğidir.” demişlerdi.

Star gazetesi ise Şalal’ın “Gizlenmek güçleşince kaçtığını” iddia etti ancak haberde bir başka çelişki daha bulunuyor. Rapora göre “Sezar” yani kaynak “geçtiğimiz Ağustos ayına kadar görevi süresince çektiği 55 bin fotoğrafı bir flaş bellek ile Suriye dışına kaçırdı”. Rapordaki kaynak ile Star’ın kaynağının kaçma tarihleri arasında sekiz ay fark bulunuyor.

ÖNCEKİ ÇELİŞKİLER
Birleşmiş Milletler tarafından tek kaynağa dayandığı için “makul bulunmayan” rapordaki tek çelişki de bu değil:

-Rapor Suriye’deki militanlara para ve silah ulaştırdığını gizlemeyen Katar tarafından finanse edildi.
– Rapor Suriye’deki savaşın çözüme kavuşturulması için 22 Ocak’ta başlayan Cenevre-II görüşmelerinden iki gün önce açıklandı. Üstelik bu görüşmelerde, Türkiye, Suudi Arabistan, Katar ve ABD, Suriye Devlet Başkanı Beşar Esad’ın istifasını dayatıyor. Raporu hazırlayanlar ise ellerindeki belgenin Esad’ın yargılanmasını sağlayacak içeriğe sahip olduğunu iddia ediyor.
– Raporu hazırlayan Carter-Ruck Co. adlı Londra merkezli hukuk firmasının daha önce Başbakan Tayyip Erdoğan, ABD tarafından el Kaide’ye para aktarmakla suçlanan Yasin el-Kadı ve Tunus Müslüman Kardeşleri’nin lideri Reşid Gannuşi gibi isimleri temsil etmiş olması dikkat çekiyor.
– Yayımlanan fotoğraflarda bazı kişilerin yüzlerinin ve duvar yazılarının sansürlenmesi ise dikkat çekiyor. Şam yönetimi bu fotoğrafların bir kısmının Suriye ordusunca öldürülen militanlara, bir kısmının da militanların kaçırarak işkenceyle katlettiği sivillere ait olduğunu iddia etmesi, fotoğrafların bazılarının neden sansürlendiği sorusunun yanıtını daha da kritik hale getiriyor.
– Raporun hazırlanması sırasında “Sezar”ın irtibat kurduğu ekip Suriye Ulusal Hareketi (SUH) adlı muhalif örgüt. Bu örgütün tepe isimleri ise Suriye Müslüman Kardeşleri’ine mensuplar. Dahası SUH lideri İmad el Din el-Raşid, esir aldıkları Suriyeli askerleri katlederken görüntülenen Katar destekli Sukur’uş Şam grubuyla yakın ilişkilere sahip.
– Fotoğraflar 12 Ocak’ta Suriyeli muhaliflerin twitter hesaplarından yayımlanmıştı. Bu hesaplarda fotoğrafları sızdıran kişinin rapordaki gibi askeri polisten değil, askeri istihbarattan olduğu iddia edilmişti.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Başa dön tuşu
Kapalı